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Leveraging Corporate Social Media in the Finance Sector

somesso

Am 2. und 3. November findet in Zürich die Somesso Konferenz 2009 statt. Die Veranstaltung richtet sich in erster Linie an Mitarbeiter und Experten der Finanzbranche. Der erste Tag ist als Workshop der zweite als Konferenz angelegt. Es sind zahlreiche spannende Veranstaltungen und Vorträge von Social Media Kennern und Experten angekündigt. Hier die Agenda für Tag 1 und Tag 2. Aus Deutschland wird die Fidor Bank AG teilenehmen.

Auch ich habe die Chance erhalten an einer Diskussionsrunde teilzunehmen. Da die Veranstaltung in englischer Sprache stattfindet, habe ich hier mal versucht meinen ersten englischsprachigen Artikel zu verfassen, um auf die Veranstaltung hinzuweisen.

An dieser Stelle auch noch eine Richtigstellung: Ich bin nicht Mitarbeiter des BVR und kann insofern auch nicht offiziell für die Gruppe der Volksbanken Raiffeisenbanken sprechen. Dieser Blog drückt deshalb auch immer meine persönliche Ansicht aus und hat in der Regel keinerlei bezug zu meiner täglichen Arbeit, auch wenn ich hier immer wieder mal schreibe, dass insbesondere die genossenschaftliche Idee und damit natürlich die Genossenschaftsbanken die idealen Voraussetzungen besitzen, um im sozialen Internet aktiv und erfolgreich zu sein.

Hier aber nun der Artikel:

Like Love Social Media would changes everything.

For the financial sector, social media is not yet on the agenda. Although the relevance of the social internet has been recognized, so far only a few banks have entered the social media stage. The reasons for this are obvious: the financial crises and the fact that banks traditionally operate mysteriously rather than transparently. Nevertheless, banks will use social media. And that´s not all: within a short time, social media will be as common as using the telephone, email or online banking. It needs little fantasy to find several reasons for this, too.

1. Social media is more efficient and less expensive than every other known technology. And banks are traditionally ambitious about saving costs and increasing efficiency

2. The social internet is the basic technology for a globalized world

3. People are using social media and because „banking is people“ banks must and will actively use social media.

At the moment just one question remains: How will banks utilize social media?

First of all, the answer to this question requires a conceptual clarification: social media is not social. Social media is human interaction mediated over internet platforms and internet technologies.

This means, if banks deploy social media, ‘’banking“ wouldn’t necessarily become better, more sustainable or human. But at least social media increases the pressure on banks to act more honestly and oriented to the needs of people (consumers). The Internet catapults us into the age of honesty. The transparency of the internet favors enterprises which act openly, fairly, transparently and authentically and those able to involve customers directly in order to furnish superior services.

Such superior services will pursue the objective of improving people’s financial well-being. This applies to making people better, more successful and happier. The particular challenge is: not just people but the economy, society, culture and ecology should not suffer from the actions of the banks, but should likewise profit. That would be ‘’social banking “and this is a social innovation.

In my opinion, banks will use social media. But there are some banks with better pre-requisites for using social media. These are the regional and cooperative banks which are more accustomed to talking to real people in a real voice.

Boris Janek

AUTHOR - Boris Janek

  • David

    Coole Sache. Wünsche Dir viel Spaß und gute Gespräche!

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